Monday 2 June 2014

Byen over alle byer

Rio, hvor skal jeg starte? Selvfølgelig skal man til Rio de Janeiro, så snart man overhovedet tænker på at tage til Brasilien, det kan der slet ikke være nogen tvivl om. Så det gjorde jeg selvfølgelig og jeg var faktisk lidt skeptisk, før jeg tog afsted. Rædselshistorierne om den by er jo endeløse, kan vi ikke godt blive enige om det? Jeg var lidt nervøs, det skal jeg gerne indrømme. Men jeg tog afsted, og jeg blev nødt til at gøre det alene, da min veninde i São Paulo skulle arbejde. 

Og hold da op, hvor var det fedt. Jeg kan ikke sige andet, end at Rio de Janeiro lever helt og aldeles op til alt den famøse hype, der er omkring den. Det er jo Rio! Ingen videre præsentation nødvendig. Og selvom jeg kun havde fem dage i byen, så var jeg hovedkuls forelsket efter de første par timer. Så lidt skulle der alligevel til. Jeg ankom søndag eftermiddag og efter at have smidt mine ting på mit hostel, var det på med sommertøjet igen og ned til Ipanema, hvor der var propfyldt med mennesker. En strand, der nok er en af de mest berømte i hele verden, og noget af de mest ikoniske ved byen. Det var herligt. Da jeg vendte tilbage til mit hostel om aftenen, mødte jeg den eneste person, som jeg delte værelse med og hende endte jeg med at trave hele byen rundt med de efterfølgende dage og på den måde endte det med at blive en meget anderledes tur end hvad jeg havde forventet. Man ved aldrig hvad man går i møde, når man tager alene afsted - det kommer altid an på, hvem du møder. Og jeg var heldig denne gang. Med godt selskab i en fantastisk by endte det med at blive en utrolig dejlig tur. Rio har en helt speciel atmosfære, den har nogle af de mest hjælpsomme og venlige indbyggere, som jeg endnu har mødt på denne her tur og selvom den i overlegen stil er kendt for sine strande og karnevallet, så har den også alt det, som man gerne vil have i en storby, hvilket faktisk overraskede mig, selvom det selvfølgelig er indlysende, at den, som den 2. største by i Sydamerika, er en kæmpe enorm by med skyskrabere og trafikkaos, præcis som alle de andre verdensmetropoler, jeg har besøgt. Det er bare ikke det man får associationer til, når man hører ordet Rio, men det beviser bare, hvor meget potentiale den har. Så den dag, hvor vi skulle ind til centrum af Rio og er omgivet af højhuse og jakkesæt, så snart vi træder op af metroen - det var lidt af et kulturchok og ret meget som at være tilbage i São Paulo. Rio har mange ansigter og jeg kunne lide alt det, jeg så, så jeg må tilslutte mig mængden og sige, at jeg elsker Rio de Janeiro og den lever fuldstændigt op til dens motto - den er i sandhed a ciudade maravilhosa!

No comments: