Tuesday 20 May 2014

Sydamerikas New York

I torsdags gik turen videre - ved middagstid tog ud til den internationale lufthavne i Bogotá, for tiden var kommet til at sige farvel til Columbia og tage videre. Al afsked er svær når man er mig og det var sørgmodigt, at jeg sagde adios til Columbia. Farvel til et fantastisk land og farvel til nye venner, som jeg allerede savner. Jeg havde fundet et fantastisk godt tilbud på flybilletter da jeg var i Buenos Aires, så i stedet for en returbillet til Santiago, Chile, hvor jeg var kommet fra, havde jeg en billet til São Paulo, Brasilien. Jeg var spændt som en i helvede, for Brasilien var, sammen med Chile, den eneste del af den oprindelige plan og jeg har glædet mig i flere år til endelig at tage dertil. Det er jo Brasilien! Jeg har et par gode venner i Brasilien, som jeg da selvfølgelig skulle forbi på min rejse.
Så her er jeg - i São Paulo, Brasilien - bedre kendt som den latinamerikanske udgave af New York City. En ægte betonjungle af dimensioner, verdens 7. største by og den største by på den sydlige halvkugle - så kan den rigtige New York City vist godt gå hjem og lægge sig, kan vi godt blive enige om det?

Her bor omkring 11,5 millioner mennesker og med godt 6 millioner biler, er byen naturligt nok notorisk for sine trafikpropper. De er så slemme, at byen decideret har en radiokanal, som kun handler om deres berømte traffic jams, hvor det er ganske normalt at sidde i kø i 2-3 timer. São Paulo er enorm og larmende, men samtidigt utrolig charmerende. Jeg har endnu til gode at prøve den offentlige transport midt i myldretiden, men noget siger mig, at det bliver en trang oplevelse.

Indbyggerne i São Paulo er en broget flok; Brasilien har verdens største koncentration af japanere udenfor Japan og det er især tydeligt i São Paulo, hvor den japanske indflydelse er overalt. Næst efter japanerne er det italierne, som her er flest af. Gastronomisk set kunne det ikke være bedre - tre af verdens bedste madkulturer repræsenteret i så stor en grad gør São Paulo til et mekka for madelskere. Men det er også rart, at gadebilledet er så mangfoldigt; jeg skiller mig ikke så meget ud, som jeg gjorde i Columbia. Der er mange brasilianere, der ligner straight up europæere og som jeg aldrig ville have gættet var fra Brasilien. Det er rart!

Der er bare noget ved storbyer, som jeg elsker. Her er kunst, kultur og gastronomi i verdensklasse. Neonlys, kæmpestore parker, skyskrabere. Her er noget for enhver smag - men det bedste var nu alligevel at se min brasilianske veninde, som jeg ikke har set siden vi boede sammen i Spanien for to somre siden. Der er ikke noget bedre end at blive genforenet med folk på den anden side af jorden <3

Finally I made my way to Brazil - I've been waiting for this for years! I have some friends in São Paulo and I was excited to see especially one girl again, a Brazilian girl with whom I shared an apartment when I studied Spanish in Salamanca, Spain. It's been almost two years since the last time I saw her and there's just nothing as good as being reunited with friends half around the world. I'll never get tired of it!

So, so far, Brazil hasn't disappointed! São Paulo is the New York City of Latin America and I must say, I already like this city. A lot. There's just something about concrete jungles. Big city lights, huge recreational parks and skyscrapers. And since São Paulo is actually the biggest city in the Southern Hemisphere, it has everything you could ever want. Art, culture, history, world class cuisine (the biggest Japanese community outside Japan is located in Brazil - so whenever you're up for good sushi, São Paulo is definitely a good bet!). 

Another thing I like about this place is the number of foreigners - it's so different from what I experienced in Colombia. I no longer get stared at - well, at least not as much! The population of Brazil indeed is a motley crowd; you find everything here, including pale people which means, I can actually fit in, haha! Some Brazilians look so Scandinavian it's unbelievable.. I actually got mistaked as a Brazilian the other day in the subway - that would never happen in Colombia. So in many ways, I feel just as much at home here as I did in Argentina, which is actually really, really amazing.

No comments: