Friday 10 January 2014

Vamos Argentina!

Det var næsten helt tilfældigt, at valget faldt på Argentina. Jeg sad drømmende og kiggede på flybilletter et par uger efter, at jeg var kommet hjem fra Texas. Jeg havde jo tiden til at komme afsted igen. Jeg faldt over nogle billige flybilletter til Buenos Aires, tænkte 'der kunne jeg da godt tænke mig at komme hen', dagen efter var de købt og i tirsdags, efter 13 timer og 20 minutter i fly fra Madrid, kunne jeg sætte mine fødder på argentinsk jord. Straks mærkede jeg den tykke luftfugtighed, jeg kunne genkalde fra Texas og Japan. Jeg var i Argentina!

Ligeså spændt som jeg var, ligeså nervøs var jeg. Der var mange ting, jeg ikke havde 100% styr på. Jeg vidste ikke, om jeg ville få lov at komme ind i landet, da min returbillet faktisk ville kræve et yderligere visum end det turistvisum, man før.
Jeg havde været i kontakt med et vandrehjem i centrum af Buenos Aires, hvor jeg kunne bo gratis hvis jeg var villig til at arbejde nogle timer om ugen. Der var ingen bekræftelse, og jeg vidste reelt set ikke om jeg havde noget sted at være. Da jeg ankommer, bliver alle mine bekymringer selvfølgelig gjort til skamme. Jeg bliver varmt modtaget og befinder mig nu på et helt igennem dejligt hostel hvor der er en helt masse andre mennesker, der ligesom jeg selv, elsker at rejse. Der er kun to andre europæere ud over mig i øjeblikket, så der er rig mulighed for at lære helt nye mennesker at kende.

Indtil videre har tiden gået med at lære at mestre mine arbejdsopgaver og komme over jetlag, men idag var jeg ude på eventyr sammen med en af mine nye venner. Det var en meget oplevelsesrig dag, som blandt andet involverede et besøg på den danske ambassade i Argentina og den dertilhørende 'danske' restaurant, et besøg på et af de ulovlige steder, hvor man som turist kan veksle dollars til argentinske pesos (og dertilhørende hjerteanfald - det var skummelt!), et besøg på den berømte Recoleta-kirkegård hvor hovedattraktionen, Eva Perón's grav, skuffede fælt.

Jeg ved ikke, hvor længe jeg bliver her i byen. Jeg har mange steder, jeg gerne vil se, mange mennesker, jeg gerne vil besøge. Min returbillet er først om lang tid, og det er både enormt skræmmende og enormt befriende. Jeg kan gøre lige hvad der passer mig og det er ekstremt skønt. Allerede nu kan jeg mærke, at det at jeg rejser alene, kommer til at gøre den store forskel. Det kan godt være, at jeg har rejst før, men det her er som at rejse for første gang igen. Jeg føler ikke jeg har styr på særlig meget. Og det har jeg heller ikke. Og det er befriende, for at være helt ærlig. Det skal nok blive et eventyr, jeg aldrig nogensinde glemmer!

No comments: