Tuesday 14 January 2014

De første seværdigheder


Torsdag var den første dag, hvor jeg var ude og se noget af den skønne by, jeg snart har været i i en uge. Vi var i bydelen Recoleta, en del mere mondæn end den bydel, jeg bor i, som er det absolutte centrum. Recoleta er kendt for kirkegården, hvor Eva Peron (Evita) ligger begravet. Selve hendes grav er nu ikke noget særligt, men kirkegården er virkelig speciel. Medmindre alle kirkegårde er så kongelige og overdådige hernede, men det tvivler jeg stærkt på!

Jeg synes virkelig at Buenos Aires er en smuk by. Det er med god grund, at den kaldes Sydamerikas Paris. Den er kraftigt 'inspireret' af Italien, Frankrig, Spanien og Tyskland og især det italienske og spanske skinner meget igennem, men jeg synes at blandingen er helt unik og det er ikke noget jeg har set hverken i Paris eller Madrid. Den har sin helt egen 'vibe'. Buenos Aires er faktisk en underlig størrelse. Den er både utrolig grim og utrolig smuk; utrolig betagende og utrolig frastødende. Rigt og fattigt lever side om side. Den anden dag, da jeg var i metroen (som forresten desværre ikke minder om dem, jeg kender fra Europa.. lidt mere vedligeholdelse ville bestemt ikke gøre noget!), kom der to piger hen til mig. De kan ikke have været mere end 5 år. De tiggede om penge. Med en sådan automatik, at man skulle tro, de har gjort det siden de blev født. Det er helt normalt her og det vidste jeg jo også godt, men det er skræmmende at se alligevel, uanset hvor meget man har forberedt sig. Det var som om at jeg var den eneste i hele toget, der faktisk så på dem og så, hvad de var; to små børn hvis liv allerede er ødelagt. Det var en ret skelsættende oplevelse.

Men det dårlige bliver heldigvis opvejet af det gode. De 'grimme' mennesker bliver glemt i mængden af alle de gode og hjertevarme folk, jeg allerede har mødt. Og det er jo det vigtigste.

Jeg kan allerede mærke, at det bliver svært at forlade det her sted. Typisk mig, ikke?

Pictures from this Thursday's stroll around the neighbourhood Recoleta, famous for being the home of the cementery where Eva Peron aka. Evita is buried.  The cementery is really beautiful although Evita tomb was a bit disappointing. This was the first time I actually saw some of the sights here in Buenos Aires and I saw some of the beauty that this city beholds. It truly is a beautiful and enchanting city, a little bit of Spain, Italy, France, Germany.. 

Tomorrow at noon I have my 'one week anniversary' here and as everything else, it feels like I've been here forever. I've seen so much already, met so many amazing people and also made some really good friends already. I'm sure I'll fall in love with this city so much that leaving is gonna be almost impossible. 

No comments: