Monday 6 January 2014

✈ The travel chronicles ✈ - returning back home


Noget af det sværeste ved at rejse og tage ud er tidspunktet, hvor det er slut og hvor du er hjemme igen. Sådan er det i hvert fald for mit vedkommende. Det kan selvfølgelig være det omvendte kulturchok, der ofte indtræffer efter et ophold i et andet land, eller jetlag, hvis man har overlevet en interkontinental flyvning. Men oftest mærker jeg en følelse af tomhed, når jeg vender hjem igen. Alle de ting, jeg har oplevet, følt, mærket, set, spist og hørt - de lever nu kun inde i mig, i min erindring. De mennesker, jeg mødte, er nu langt væk. Ofte rigtig langt væk. Forsøgene på at forklare, hvordan det har været, er forgæves, for et indtryk og en oplevelse er ikke nemt at gengive med ord. Min nærmest kroniske post-rejse-depression, der altid ender med at kulminere i en form af rodløshed og livsfilosoferen, indtil den endnu en gang bliver overtaget af hverdagens trommerum, som til at starte med føles lysår væk. Men snart bliver det hele normalt igen og rejsen føles som en drøm - noget der ikke rigtigt fandt sted, men som du alligevel ved er virkeligt, selvom det bliver sværere og sværere at genkalde følelserne, duftene og de mennesker, du var så heldig at møde.
Det bedste er altid, når flyet letter fra startstedet og det værste er, når hjulene rammer jorden der, hvorfra du tog afsted.

No comments: