Wednesday 22 April 2015

Sidste stop for denne gang

Så blev det Malaysia og dette markerer dermed enden på min rejse. Kuala Lumpur er mit sidste stop (bortset fra et par timer i Bangkok imorgen), og jeg lander i Storbritannien igen på fredag. Men indtil da, vil jeg nyde min sidste tid i Sydøstasien og fortælle lidt om, hvad Malaysia er for en størrelse.

Malaysia er, som et af de eneste lande i Sydøstasien, et muslimsk land. Det er samtidigt også et af de mest multietniske og multikulturelle lande i verden, hvis jeg selv skal sige det. Her er indere, kinesere, malayere, tamilere og så videre. Hinduer, muslimer, kristne og buddister lever side om side. Der er hinduistiske templer i Chinatown. Moskeer selv i de mest moderne bydele. Og Kuala Lumpur er en perfekt sammensmeltning af nyt og gammelt, af tradition og modernitet. Den har, ligesom Singapore, et Little India og sin egen Chinatown. Men hvor der i Singapore er kvoter for præcis hvor mange kinesere, indere og malayer, der skal være i hver bydel, er der ikke regler for mangfoldigheden her. Der er ingen højere magt, der forlanger at der skal være et bestemt antal kinesere for hver inder. Men mangfoldigheden er her alligevel, og det er forfriskende at se, hvordan mennesker stadig formår at leve fredeligt side om side, på trods af enorme forskelligheder. Det er rart at se, at det stadig kan lade sig gøre.

No comments: