Tuesday 13 May 2014

Montserrate, Bogotá


På denne her tur har jeg været overordentligt glad for diverse udkigsposter, kan vi vist godt blive enige om, eller hvad? Jeg laver altså andet end at kigge på storbyer fra oven, men til mit forsvar vil jeg sige, at alle mine columbianske venner insisterede på, at jeg skulle besøge Montserrate i Bogotá. Og jeg fik det endelig gjort igår - endda i rigtigt godt selskab, med en af mine nye venner. Selvom han har boet i Bogotá hele sit liv, var han 100% med på at lege turist for en dag - så vi tog den hundedyre kabelbane op på bjerget. Man kan også vælge 'bestige' bjerget til fods, hvilket ville tage omkring 1,5 time. Men da Bogotá i forvejen ligger meget højt over havniveau, var jeg blev advaret mod dette, og jeg er glad for, at jeg ikke gjorde det. Kabelbanen var også en del hurtigere, jo! Og vi var oppe i løbet af et par minutter; og der ventede os den vildeste udsigt - efter jeg lige havde kommet mig over chokket over at være oppe i 3170 meters højde, bevares.

Men det var ikke bare udsigten, der var vild - der var også noget nærmest Amazonas-lignende landskab rundt omkring bjergkæden, som var fuldstændigt betagende. Helt klart mit yndlingssted i Bogotá. Det er jo stadig Andesbjergene, jeg har med at gøre, og det er stadig vildt at se bjerge, hvor end jeg kigger hen, selvom jeg har haft over en måned til at vænne mig til det. Jeg kommer aldrig over det. Og det er vildt, at det teknisk set er 'de samme bjerge', som omringede Santiago. Jeg er fan af bjergkæder! Det kunne vi godt bruge lidt mere af i Danmark. Og selvom det er samme bjergkæde, så føles det en del mere eksotisk heroppe/hernede sydpå/nordpå. De er dækket af træer og her er en del mere grønt. Det var en helt igennem fantastisk dag og Bogotá viste sig endda fra sin gode side og lod solen komme lidt til også. 

Pictures from the Cerro de Montserrate, a must-see in Bogotá. The nature surruounding the mountains is absolutely stunning and I understand why all my Colombians friends recommended me to go there. I could seriously walk up there for days, just admiring the views. The view you get of Bogotá is breathtaking and it's funny to see how sometimes it's raining in parts of the city while it's sunny in other parts.  

I ascended with a new friend of mine - and even though he's been living in Bogotá his whole life, he didn't mind playing tourist for a day and there's nothing I love more than being guided by a native that loves his city. One of the benefits of having friends spread out across the globe! Montserrate is definitely my favorite place in all of Bogotá!

No comments: